Πόρισμα καταπέλτης για το «μπάζωμα» στα Τέμπη
Πόρισμα καταπέλτης για το «μπάζωμα» στα Τέμπη: Ο χώρος ήταν ιερός, χάθηκαν στοιχεία - Άγνωστο καύσιμο προκάλεσε έκρηξη
Καταπέλτης κατά της κυβέρνησης είναι το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τον θάνατο 57 ανθρώπων το 2023.
Ο πρόεδρος του Σιδηροδρομικού Τομέα, Χρήστος Παπαδημητρίου, κατακεραύνωσε το «μπάζωμα» και τη μη ιεροποίηση του χώρου,
καθώς χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία, ενώ το ίδιο το πόρισμα απέκλεισε το
σενάριο ότι η πυρόσφαιρα προκλήθηκε από τα έλαια των μηχανών... Μάλιστα, βάσει της έρευνας του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, 5 με 7 από τα θύματα κατέληξαν λόγω φωτιάς.
«Το
κράτος δεν το τιμά το γεγονός ότι ο Οργανισμός δεν υπήρχε το βράδυ της
28ης Φεβρουαρίου. Η έλλειψη μας και η μη ιεροποίηση του χώρου του
δυστυχήματος δημιούργησε ελλείψεις και χάθηκαν σοβαρά στοιχεία» υπογράμμισε ο κ. Παπαδημητρίου και συμπλήρωσε «θα έλεγα ότι θα πρέπει να ζητηθεί από όλους μας συγγνώμη στους
συγγενείς των θυμάτων που πέραν του πόνου είχαν να αντιμετωπίσουν
τιτάνιο αγώνα να υποκαταστήσουν οργανισμό που δεν υπήρχε».
«Καταλήξαμε δεν ότι υπήρξε ένδειξη ότι το σιδηδρομικό υλικό προκάλεσε τη φωτιά. Πιθανή η παρουσία αγνώστου καυσίμου» δήλωσε από την πλευρά ο Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ. «Είναι πολύ απίθανο τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν την έκρηξη μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων» υπογραμμίστηκε σε άλλο σημείο της συνέντευξης Τύπου.
Αποδομήθηκε το αφήγημα Μητσοτάκη
Υπενθυμίζεται πως ήταν ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος είχε υπεραμυνθεί της απόφασης για το «μπάζωμα»
διότι με αυτόν τον τρόπο θα διευκολύνονταν οι έρευνες, διότι με αυτόν
τον τρόπο θα μπορούσαν να πατήσουν τα μηχανήματα για να διεξαχθούν οι
έρευνες (!). «Έπρεπε να σταθεροποιηθεί το έδαφος ώστε να πάνε οι γερανοί για να βρούμε σορούς.
Αυτή ήταν η πραγματικότητα και να λένε κάποιοι για μπάζωμα και
τσιμέντωμα. Λυπάμαι και οργίζομαι. Η δουλειά έγινε από τους
επιχειρησιακούς παράγοντες με τον καλύτερο τρόπο» δήλωνε ο κ. Μητσοτάκης
τον Μάρτιο του 2024.
Απίθανο η έκρηξη να προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης
O
επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης
Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Bart Accou,
απέρριψε το σενάριο για τα έλαια σιλικόνης. Ειδικότερα, απαντώντας σε
σχετική ερώτηση διευκρίνισε πως με βάση τα λίγα διαθέσιμα στοιχεία από
τον χώρο του δυστυχήματος είναι εξαιρετικά απίθανο η έκρηξη να οφείλεται
στα έλαια σιλικόνης. Με αυτό συμφωνούν αναλύσεις ειδικών, όπως
σημειώνεται και στο πόρισμα.
Αποψίλωση του ΟΣΕ
Σύμφωνα με τον Χρήστο Παπαδημητρίου, τρεις παράγοντες συνέβαλαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα:
- η μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717
- η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να αφήσει χωρίς επενδύσεις τον ελληνικό σιδηρόδρομο
- τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ.
Τα κρίσιμα λάθη
Εν συνεχεία τον λόγο πήρε ο Κωνσταντίνος Καπετανιδης, Πολιτικός Μηχανικός, Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος σημείωσε τους αιτιώδεις παράγοντες της σύγκρουσης είναι οι εξής:
- Δύο τρένα στην ίδια γραμμή
- Ο σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη - λάθος χειρισμού που οφείλεται σε αλλεπάλληλες βλάβες και καθυστερήσεις, κακές συνθήκες εργασίας, «ο άνθρωπος είχε να αντιμετωπίσει τεράστιο αριθμό επικοινωνιών», είχε συναισθηματικό φορτίο εξαιτίας προηγούμενου λάθους
- η δικλείδα ασφαλείας ήταν δύο λαμπάκια στον πίνακα ελέγχου
- η εντολή αναχώρησης δόθηκε προφορικά και δεν επιβεβαιώθηκε
- ο οδηγός δεν αντέδρασε ούτε όταν έφτασε στην αλλαγή 118, ούτε όταν μπήκε στην αντίθετη γραμμή.
Ο Αστέριος Αλεξάνδρου, Πολιτικός Μηχανικός, προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ, υπογράμμισε ότι «δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου. Είχαμε απώλεια πληροφοριών που θα ήταν απαραίτητες σε εμάς».
Την ίδια ώρα, «η ΡΑΣ δεν εντόπισε κρίσιμες αδυναμίες στο θέμα της ασφάλειας. Αρκετές από αυτές εντοπίστηκαν στη συνέχεια».

Την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ έκαναν οι:
- Αστέριος Αλεξάνδρου, Πολιτικος Μηχανικος - Προϊστάμενος τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Bart Accou, Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός Μηχανικός - Προϊσταμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Fabrizio Caprinelli, Project Officer Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων - Μέλος της επιτροπής Διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ
- Χρήστος Παπαδημητρίου, Δικηγόρος παρ Αρείω Παγω -Πρόεδρος Σιδηροδρομικού Τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ
Διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το δυστύχημα στα Τέμπη.
www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια