Απρίλιος 30, 2024.

 Γράφει ο  ΒΟΪΣΛΑΒ ΝΤΟΥΡΜΑΝΟΒΙΤΣ στην ηλεκτρονική σελίδας της σερβικής Ραδιοτηλεόρασης

Στην Ελλάδα, μια μικρή χώρα στα πρόθυρα διαχωρισμού του κόσμου σε δύο μπλοκ, οι άξονες του Ψυχρού Πολέμου σκάφτηκαν πριν από την επίσημη νίκη επί του Χίτλερ.

Η κυριαρχία των δυνάμεων που επικρατούσαν στη χώρα δεν βρήκε διέξοδο εξαιτίας της αγγλοαμερικανικής παρέμβασης που ευνόησε την αντικομμουνιστική αντίδραση για την επικράτησή της, δίχως ίδιες (δικές της) δυνάμεις.

Ο εμφύλιος πόλεμος στην Ελλάδα, που έληξε μόλις στα τέλη του 1949, είχε περίπου 150.000 θύματα και περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι εκτοπίστηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου.

 Σχεδόν 100.000 μαχητές του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ και υποστηρικτές των κομμουνιστών φυλακίστηκαν, εξορίστηκαν ή εκτελέστηκαν μετά τον πόλεμο.

 Οι βιαιότητες μεταξύ συμπατριωτών συνεχίστηκε ακόμη και εν ειρήνη, για να φτάσει στο αποκορύφωμά της το 1967, όταν εγκαθιδρύθηκε με πραξικόπημα μια στρατιωτική δικτατορία γνωστή ως «Καθεστώς των Συνταγματαρχών», με την υποστήριξη των Αμερικανών.

 Η στρατιωτική χούντα ανατράπηκε το καλοκαίρι του 1974 και τα επτά χρόνια της διακυβέρνησής της σημαδεύτηκαν από τον τρόμο και τις συλλήψεις δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων, οι οποίοι στάλθηκαν σε στρατόπεδα και φυλακές.

Ακόμη και μετά την πτώση της δικτατορίας, η εθνική συμφιλίωση και ο νόμος για τον επαναπατρισμό στόχευαν τους Σλαβομακεδόνες πρόσφυγες, εξόριστους κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, στους οποίους απαγορεύτηκε να επιστρέψουν.

Βρετανοί στρατιώτες στην Ακρόπολη, Δεκέμβριος 1944.

Ο τρόμος κατά των αντιφρονούντων, η συνεργασία με τον κατακτητή και η εύνοια των μεγάλων δυνάμεων στον αγώνα για την εξουσία είναι ζητήματα που συνεχίζουν να σπάνε δόρατα μεταξύ των κληρονόμων των αντικρουόμενων ανταρτικών κινημάτων από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο στη Σερβία.

Η περίπτωση της Ελλάδας, μιας χώρας της οποίας η ιστορία γράφτηκε από τους δεξιούς νικητές στον εμφύλιο πόλεμο στην κατοχή και στον παγκόσμιο πόλεμο, είναι μια παραμορφωμένη αντανάκλαση στον καθρέφτη της γιουγκοσλαβικής εμπειρίας;

Οι γείτονες των Βαλκανίων, η Γιουγκοσλαβία και η Ελλάδα, των οποίων η άμυνα ενάντια στην εισβολή του Άξονα που ξεκίνησε στις 6 Απριλίου 1941 και στις δύο χώρες, ματαιώθηκε και στη συνέχεια βρέθηκαν στο ορόσημο του ιστορικού πεπρωμένου.